Elk motorisch voertuig wordt gesmeerd door middel van olie. Echter zit er veel verschil in de kwaliteit van olie per merk. Welke soort motorolie je gebruikt zelfs de beste motorolie moet ooit worden ververst door olie met de juiste specificaties. Het merk Suzuki adviseert daarvoor om gebruik te maken van Eurol olie.
Motorolie heeft verschillende taken in het motorblok. De olie moet in eerste instantie veel warmte van hete plekken afvoeren, daarnaast moet het overtollige vuil- en slijtage deeltjes binden en het moet glijdende onderdelen van elkaar houden zodat er geen ijzer op ijzer plekken ontstaan. Nu zijn er in totaal drie “kwaliteiten”: mineraal, synthetisch en semi-synthetisch. Minerale olie is afkomstig uit ruwe aardolie en daardoor niet helemaal zuiver, de prijs is hiervan wel het goedkoopst. Synthetische olie is wel zuiver, omdat je die helemaal zelf maakt, in een laboratorium, dit is vaak de duurste olie. Soms worden minerale en synthetische oliën gemengd om een betaalbare en toch hoogwaardige olie te krijgen. Dan spreekt men van een “semi-syntheet”. De prijs ligt bij dit soort olie vaak gemiddeld.
Om de kwaliteit van de olie nog verder te verhogen, zijn er nog talloze additieven of dopes aan motorolie toegevoegd. Zo zijn er bijvoorbeeld dopes die schuimen tegengaan, die vuil inkapselen en zwevend houden, dopes die oxidatie tegengaan, dopes die rubber van keerringen soepel houden en dopes die de smeerfilm versterken. Vaak zijn er ook dopes toegevoegd die speciaal zijn afgestemd op een bepaald motorblok of op de specifieke eisen van een motorfietsfabrikant.
Olie moet snel naar de te smeren delen gepompt worden. De olie mag daarvoor niet te “dik” zijn, te viskeus. Maar de olie mag ook niet te “dun” zijn, want dan is de smeerfilm niet sterk genoeg. De juiste viscositeit is dus belangrijk. Helaas wordt motorolie dunner als de motor heet wordt. Daarom is er een “Viscositeits-index” in het leven geroepen. Zo wordt er gemeten of het ervoor dat de olie minder snel dun wordt als ze opwarmt. Synthetische oliën hebben van zich een stabieler viscositeitsverloop dan minerale oliën en hebben dus minder VI-verbeteraar nodig. Dat is voor motoren belangrijk, want daarbij draait de transmissie in de motorolie. De VI-moleculen kunnen tussen de tandwielen van de transmissie kapot worden gemalen, waardoor de motorolie bij bedrijfstemperatuur te dun wordt. Synthetische oliën hebben hier dus minder last van.